سیستم مرکزی تامین، کنترل، انتقال و توزیع گاز

صفحه اصلیراه حل هاسیستم مرکزی تامین، کنترل، انتقال و توزیع گاز

سیستم مرکزی تامین، کنترل، انتقال و توزیع گاز (Central Gas Supply, Control and Distribution System)

به منظور مدیریت، نظم دهی، افزایش سطح ایمنی و بهینه سازی مصرف گازهای خالص در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرند. توسط این سیستم ها امکان کنترل فشار و جریان گاز و نیز انتقال ایمن آن از منابع پر فشار و پر خطر (سیلندر و کپسول های گاز) به محیط های کاری (محل مصرف: Point of Use) فراهم می آید. در این روش سیلندرهای گاز به منظور حفظ ایمنی به بیرون از محیط های کار منتقل می شوند. در ابتداء فرآیند کاهش فشار سیلندرها توسط پانل های کنترل گاز (دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک) به یک فشار متوسط پائین تر صورت پذیرفته و انتقال گازها با نصب و راه اندازی یک شبکه لوله کشی (پایپینگ و تیوبینگ) تا محل مصرف گاز میسر می گردد. در انتها با استفاده از رگولاتورهای نقطه مصرف (Point of use gas regulators / Tapping points) فشار خط به فشار مطلوب مصرف کاهش می یابد.
فواید و مزایا

– ایجاد نظم و افزایش سطح ایمنی در محیط های کاری
– کاهش چشمگیر هزینه ها
– انتقال و توزیع پایدار گازها بدون ایجاد وقفه
– ایجاد فرصت کافی جهت تعویض منابع پر فشار (سیلندرها / باندل ها) و آگاهی از زمان تعویض سیلندرها با استفاده از سیستم آلارم
– امکان تعویض سریع و ایمن سیلندرهای گاز شارژ شده با سیلندرهای خالی بدون ایجاد وقفه در جریان گاز
– افزایش طول عمر مفید تجهیزات کنترل گاز
– افزایش دقت و نیز تثبیت فشار خروجی در محل مصرف
– کنترل سریع و آسان فرآیند کاهش فشار و نیز انتقال گاز توسط کاربران بواسطه وجود رگلاتورهای نقطه مصرف
– حفظ و تثبیت درجه خلوص گازها در حین فرآیند کاهش فشار، انتقال و توزیع، بویژه در مورد گازهای خالص گران قیمت آزمایشگاهی که خلوص آنها فاکتوری اساسی و تعیین کننده در صحت عملکرد و دقت دستگاه های آنالیتیکال مصرف کننده گاز به شمار می رود
– امکان ایجاد ایستگاه های متعدد کنترل و مصرف گاز در نقاط مختلف بطور همزمان و اقزایش تعداد کاربران
– امکان توسعه و ارتقاء سیستم
– امکان توقف جریان گازهای خطرناک (آتشگیر، قابل انفجار و سمی) در مواقع اضطراری  توسط سیستم های (ESD: Emergency Shut Down)
– امکان کنترل و پایش تجهیزات و انجام بازدید های دوره ای کل سیستم به منظور بررسی صحت عملکرد تجهیزات
– سرویس و نگهداری کم هزینه و آسان

یکی از مهمترین خدمات شرکت مهندسی پترونیک صنعت انجام مشاوره و طراحی، تامین تجهیزات و قطعات و اجرای سیستم های مرکزی کنترل گازهای خالص در قالب قرارداد/پروژه های EPC می باشد. این سیستم ها شامل کنترل جریان (فلو)، فشار و حفظ درجه خلوص گازهای آزمایشگاهی و صنعتی در طی فرآیندهای انتقال و توزیع گازهای مذکور می باشد. محصولات اصلی این بخش از تولیدات کمپانی آلمانی Spectron تهیه و تامین می گردد. لازم به توضیح است شرکت مهندسی پترونیک صنعت نماینده انحصاری شرکت اسپکترون آلمان (Spectron Gas Control Systems GmbH) در ایران می باشد.