رگولاتور گاز دو مرحله ای:
برخلاف رگلاتورهای تک مرحله ای رگولاتورهای دو مرحله ای دارای ۲ دیافراگم می باشند. در واقع تک مرحله ای یا دو مرحله ای بودن رگولاتور نشان دهنده تعداد دیافراگم موجود در داخل بدنه رگولاتور می باشد. در برخی موارد به اشتباه تعداد فشار سنج (گیج فشار) متصل به بدنه رگولاتور بعنوان تعداد مراحل کاهش فشار در رگولاتور اطلاق می گردد که کاملا اشتباه است. لطفا به نمودار ذیل توجه فرمائید:

نمودار مقایسه رفتار رگولاتورهای گاز تک مرحله ای و دو مرحله ای

رفتار رگولاتور تک مرحله ای:
– رفتار رگولاتورهای تک مرحله (دارای ۱ دیافراگم) در نمودار ذیل با رنگ قرمز نشان داده شده است. همانطوری که مشاهده می نمائید با کاهش فشار کپسول گاز (مخزن گاز)، فشار خروجی از رگولاتور بر خلاف تصور اندکی افزایش پیدا می کند! این خاصیت کلیه رگولاتورهای تک مرحله ای است زمانیکه متصل به منابع تامین محدود گاز (سیلندرهای کاز) هستند. این تغییر و انحراف از Set Point اولیه برای برخی از کاربردهای آزمایشگاهی که نیازمند ثابت و پایدار ماندن فشار خروجی هستند مناسب نیست لذا در این موارد می بایست از رگولاتورهای دو مرحله ای و یا EXACT استفاده نمود.

رفتار رگلاتورهای دومرحله ای:
– رفتار رگولاتورهای دو مرحله ای (دارای ۲ دیافراگم) و EXACT با رنگ آبی نشان داده شده است. در این نوع رگلاتورها با کاهش فشار سیلندر، فشار خروجی از رگلاتور تغییر نکرده و ثابت باقی می ماند. دلیل این تثبیت فشار در خروجی، کاهش فشار گاز در داخل رگولاتور در دو مرحله می باشد که بواسطه وجود ۲ عدد دیافراگم فراهم شده است.

نکته مهم: رگلاتورهای سری EXACT رفتاری دقیقا مشابه رگولاتورهای دومرحله ای دارند ولی با یک دیافراگم!! این تکنولوژی جدید در ساخت رگلاتورها، فقط در انحصار کمپانی اسپکترون آلمان (Spectron Gas Control Systems GmbH) می باشد. از ویژگی های منحصر بفرد این سری از رگولاتورها به دلیل استفاده از متریال کمتر (کاهش یک دیافراگم و متعلقات مربوطه) می توان به وزن کم و از همه مهمتر اقتصادی تر بودن آنها نسبت به رگولاتورهای دو مرحله ای اشاره نمود. کاربران می توانند با پرداخت هزینه ای کمتر از رگولاتورهای دو مرحله ای، از کارائی و دقتی مشابه رگولاتورهای دو مرحله ای بهره مند گردند.

لینک محصولات مرتبط

برای دیدن محصولات این گروه به بخش رگولاتورهای گاز مراجعه فرموده و در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر با دفتر این شرکت تماس حاصل فرمائید.